Frågor & Svar
Vanliga frågor
Vill du felanmäla något i din lägenhet?
Använd Er av formuläret på vår hemsida genom att klicka HÄR eller så är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer021-470 87 40.
Kom ihåg att uppge personuppgifter, adress, lägenhetsnummer samt utförligt vad felanmälan gäller.
AKUTA FELANMÄLNINGAR OCH STÖRNINGAR efter kl. 16.00 och under helger, anmäls till Securitas på tele: 010–470 57 13
Du måste uppge namn, adress och telefonnummer vid anmälan, annars behandlas inte ditt ärende.
Trygghetsjour samt hjälp vid låsöppning hos Kvarnvreten är Securitas Sverige AB.
Anmälan om Fastighetsjour/Trygghetsjour/Låsöppning görs via Kvarnvretens egen anknytning på telefonnummer: 010–470 57 13
Vid akut hjälp med tex en vattenskada eller om lägenheten är strömlös och problemet inte kan vänta till nästkommande vardag ber vi Er kontakta Securitas Contact Center för assistans.
Måndag-fredag mellan kl. 16:00-07:00 och helger kommer Securitas Contact Center att stå till tjänst för att hjälpa till att lösa de problem som kan uppstå.
Vid låsöppning debiteras den boende direkt av Securitas med f n 1000 kronor per gång. Även här måste den boende uppge namn och lägenhetsnummer samt uppvisa legitimation vid öppning.
Störningar
Vissa ljud får man tåla när man bor i ett flerfamiljshus.
Vi strävar efter att alla ska trivas i sina boende och respektera sina grannar.
Upplever ni en störning ber vi Er först själva kontakta den störande grannen-
Hjälper inte detta ber vi er ringa Securitas för assistans.
Vid trygghetsjour måste den som ringer uppge Namn och Lägenhetsnummer, detta kommer dock ej att meddelas den störande.
Vad är en störning?
Exempel på en störning kan vara följande,
– Hög volym på tv, stereo under en längre period.
– En hund som skäller eller för oväsen längre perioder och ofta.
– Någon som skriker eller pratar högt och länge.
– Tvättmaskin och/eller diskmaskin som används sent på kväll/natt vid flera tillfällen.
– Ljud som förekommer vid reparation och renovering, tex borrar, spikande, bankande.
– Möbler som dras längs golvet vid upprepade tillfällen.
Berätta gärna för dina grannar om du planerar att ha en fest eller tillställning genom att sätta upp en lapp i trapphuset. Men tänk på att du ansvarar för dina gäster om dessa stör, både i lägeneht
Ska du ha fest?
Berätta gärna för dina grannar om du planerar att ha en fest eller tillställning genom att sätta upp en lapp i trapphuset.
Men tänk på att du ansvarar för dina gäster om dessa stör, både i lägenheten men även i trapphuset och utanför fastigheten!
Kvarnvreten samarbetar med Securitas AB samt Easypark gällande många av besöksparkeringarna vid våra fastigheter.
Ditt besök behöver ladda ner parkeringsappen Easypark och registrera parkering med områdeskoden 61383.
Området kommer vara uppmärkt i Easyparks kartprogram samt informationstavlor kommer att finnas på besöksplatserna med våran områdeskod.
Finns inte detta så är det ej besöks parkering via Kvarnvreten och ni riskerar att få parkeringsböter om ni använder vår områdeskod.
Kostnaden per timme är 8 kr, max 40 kr per dygn.
Kontroll tiden för att säkerställa att en parkering föreligger kommer vara 6 minuter.
Avgiften följer Västerås Stads avgifter för felparkering.
Vid olovlig parkering på en förhyrd P-plats och på en reserverad plats för rörelsehindrad är övervakningstiden 1 min.
Anmälan om felparkeringar eller övriga parkeringsfrågor görs via Securitas Kundcenter på telefonnummer: 0771-767000
Hyrda parkeringar av hyresgäster
Du får bara parkera på parkeringar. Det råder parkeringsförbud på all övrig mark kring våra fastigheter. Det är dock tillåtet att parkera för att lasta i och ur ett fordon, till exempel när du flyttar.
Men ska fordonet inte lämnas obevakat i mer än 6minuter.
Laddning av el- eller hybridbil i vanligt uttag och/eller motorvärmare.
Det är inte tillåtet att ladda sin el- eller hybrid bil i dom vanliga uttagen som kan finnas i garage eller en elstolpe.
Detta beror på att när ett uttag levererar så mycket ström som krävs för att ladda en el- eller hybridbil under en längre tid, kan det bli överhettat och leda till brand.
Om en brand skulle uppstå av denna anledning täcks inte skadorna av försäkringen och det kan medföra höga återbetalningskrav.
För att kunna ladda en el- eller hybridbil krävs ett uttag som är specifikt godkänt för den typen av laddning, vilket vanliga uttag inte är.
Vi monterar i dagsläget inga laddboxar vid våra parkeringar. En sådan utbyggnad tar tid men vi strävar efter att kunna erbjuda detta i framtiden.
Parkeringar
– Du får endast parkera en personbil, moped eller motorcykel på din parkering.
– Fordonet ska gå att göra och inte vara skrotfärdigt.
– Du får inte förvara föremål på parkeringen.
– Fordonet ska parkeras innanför parkeringsrutan.
– Har du motorvärmare ska kabeln vara ur dragen när denna inte används.
– Husvagnar, släp och husbilar får inte stå på parkeringsplatsen.
– Fordonet får inte vara farligt när det är parkerat. Till exempel trasiga fönster, läckage av någon vätska eller dylikt.
Garage
Detta får du göra:
– Parkera din bil, motorcykel, cykel eller moped. .
– Förvara sopborste, snöskyffel eller till exempel takbox.
– Ha max 2st uppsättningar med däck.
– Förvara ett mindre plåtskåp för verktyg och/eller verktygslåda
Detta får du inte göra:
– Ställa din husvagn, släp eller husbil i garaget.
– Hyra ut garaget olovligt i andra hand.
– Använda garaget som verkstad.
– Använda bilens bensin- eller dieselvärmare i garaget.
– Förvara brandfarliga föremål så som bilbatterier, brandfarliga vätskor eller gasol.
– Ändra eller reparera eldragningar som finns i garaget.
- Hyran skall betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads början.
- Kom ihåg, det är hyresgästens ansvar att hyran betalas in i tid,
Om detta inte sker skickas en påminnelse med avgift till er. - Sena betalningar kan leda till förlust av hyreskontraktet
Hur kan jag betala min hyra?
Vi önskar att du som hyresgäst använder e-faktura eller autogiro vid betalning.
Vi anser att dessa betalningssätt är säkrast, enklast och miljövänligast!Autogiro gör livet enklare för dig som hyresgäst eftersom hyran dras automatiskt från ditt bankkonto varje månad. Se bara till att det finns tillräckligt med pengar på kontot på förfallodagen.
E-faktura ansöker du om via din internet bank. Det är en smidig, säker och miljövänlig metod. Som hyresgäst sparar du både tid och pengar, och du bidrar till miljön genom att minska pappersförbrukningen.
Görs ingen ändring till autogiro alternativt e-faktura kommer hyresavin att skickas via post hem till er med en administrationsavgift varje månad.
Vi har sedan augusti 2024 anslutit oss till ett nytt öppet bredbandsnät som drivs av iTUX.
Via iTUX får våra hyresgäster möjligheten till mycket snabb uppkoppling och kan välja en mängd tjänster inom TV, bredband och telefoni via flera olika tjänsteleverantörer!
Utöver anslutningen till iTUX får även våra hyresgäster tillgång till ett kabelnät via Tele2.
Genom kabelnätet får hyresgästerna tillgång till ett digitalt abonnemangs fritt grundutbud av tv kanaler via Tele2 som består av följande kanaler.
Fungerar inte dina tv-kanaler?
Eventuella planerade och tillfälliga avbrott gällande gratis utbudet av tv-kanaler finner ni på Tele2 hemsida HÄR.
Finns ingen information om någon driftstörning kontakta Tele2 på 90 222.
Fungerar inte ditt internet?
Eventuella planerade och tillfälliga avbrott gällande internet finner ni på iTux hemsida HÄR.
Finns ingen information om någon driftstörning vänligen kontakta din tjänsteleverantör.
Som hyresgäst hos oss är det obligatoriskt att ha en giltig hemförsäkring under hela Er kontraktstid.
Vänligen kontakta lämpligt försäkringsbolag i god tid innan Ert inflyttningsdatum.
Du får inte hyra ut din lägenhet i andra hand utan Kvarnvretens medgivande.
Om vi inte ger vårt medgivande och du hyr ut ändå, riskerar du att bli uppsagd och förlora ditt hyreskontrakt.
Som hyresgäst hos Kvarnvreten behåller du ansvaret för lägenheten, både ekonomiskt och vid eventuell skadegörelse, även när du hyr ut den med tillstånd.
Vad är våra krav vid andrahandsuthyrning?
– Det måste föreligga ett giltigt skäl att hyra ut lägenheten i andrahand.
till exempel studier eller arbete på annan ort, sjukdom, bland annat.
– Vi godkänner andrahandskontrakt på max 6 månader.
– Vi måste godkänna personen du önskar hyra ut till i andrahand.
– Personen som det är tänkt ska hyra lägenheten i andrahand måste ha fast arbete och inga betalningsanmärkningar.
– Vi önskar intyg på skälet till andrahands uthyrningen, till exempel arbetsgivarintyg eller läkarintyg.
Vänligen mejla till info@kvarnvreten.se om ni önskar hyra er lägenhet i andrahand med dom efterfrågade uppgifterna ovan.
Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet, ring Anticimex på 075 – 245 10 00.
Ange att du bor hos Kvarnvreten, din adress, lägenhetsnummer och Kvarnvretens avtalsnummer: 2378478.
Anticimex hanterar därefter ärendet.
Glöm inte att också informera oss på Kvarnvreten om situationen.
Skulle du råka bli utelåst, hör du dagtid av dig till vår felanmälan 021-470 87 40.
Efter kl.16.00 och under helger, ringer du till Securitas på tele: 010–470 57 13.
För att säkerställa att vi släpper in rätt person i bostaden måste du visa ett giltigt ID samt stå på kontraktet.
En låsöppning under dagtid kostar 500 kronor & kostnaden läggs på en nästkommande hyresavi.
Vid en låsöppning under jourtid är kostnaden högre.
För att beställa nyckel, skall du antingen skicka in en felanmälan via vår hemsida HÄR alternativt ringa receptionen på 021-470 87 40.
Vid beställning av nyckel via hemsidan måste en bild på nyckeln med system numret synligt att bifogas samt sker beställning via telefon måste du uppge samtliga nummer/bokstäver på befintlig nyckel eller annan.
När nyckeln är klar, ska du hämta och kvittera ut nyckel/nycklarna i Kvarnvretens reception mot uppvisande av legitimation.
Vid borttappad nyckel kommer ett cylinder byte att göras och du kommer debiteras för bytet samt nycklarna.
Ifall din nyckel har gått av eller på annat vis är defekt behöver du ej betala något, utan då räcker det att du skickar bild på den defekta nyckeln vid beställning samt tar med den defekta nyckeln till reception vid hämtning av den nya.
Markörgatan & Tessingatan
Byta batteri till Yale Doorman handtagen
Som hyresgäst måste du själv byta batteri till de elektroniska Doorman handtagen på Tessingatan och Markörgatan (4st AA-batterier behövs).
För mer information, klicka på denna länk: YaleDoorman
Personlig kod till dörren
För att få en personlig kod till din lägenhetsdörr, besök vårt kontor och legitimerar dig.
Ändra Inloggningsuppgifter i Aptussystem (OBS! Gäller endast Markörgatan)
- Gå in på: http://www.kvarnvreten.aptusportal.com
- Ange ditt användarnamn: Lägenhets ID
- Ange ditt lösenord: Lösenordet finns på kvittensen av passagedropparna. När man lyckats logga in i portalen, kan du själv ändra lösenordet till ditt egna.
Borttappad droppe
Vid förlust av en droppe, kontakta oss på Kvarnvreten så avregistrerar vi behörigheten.
Vid beställning av ny droppe görs en debitering på en nästkommande hyresavi alternativt att en separat faktura skickas hem till er.
Övernattningslägenheterna
Allmän information om övernattningslägenheterna finns på bokningstavlan i entrén.
Se bifogade filer om du vill veta mer:
För mer information kontakta info@kvarnvreten.se alternativt 021-470 87 40.
Tips till Dig som skall flytta in eller ut
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten.
Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns.
Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.
När du flyttar är det viktigt att du gör en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress.
Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten.
Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.
Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).
Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan.
Som hyresgäst hos oss är det obligatoriskt att ha en giltig hemförsäkring under hela er kontraktstid.
Kontakta lämpligt försäkringsbolag i god tid innan inflyttning och utflyttning.
I vissa kollektivavtal ingår det hemförsäkring, kontakta Ert fackförbund för att kontrollera om detta är något som ingår i Ert kollektivavtal.
Glöm inte att kontakta Dina leverantörer i god tid innan inflyttning eller utflyttning.
Sägs abonnemanget för elen i lägenheten upp tidigare än sista kontrakts datum debiterar Kvarnvreten er för den kostnaden för den återstående kontraktstiden men även om ett avtal inte har tecknats från och med inflyttnings datumet.
Tv, telefon och internet
Vi har sedan augusti 2024 anslutit oss till ett nytt öppet bredbandsnät som drivs av iTUX.
Via iTUX får våra hyresgäster möjligheten till mycket snabb uppkoppling och kan välja en mängd tjänster inom TV, bredband och telefoni via flera olika tjänsteleverantörer.
Utöver anslutningen till iTUX får även hyresgästerna tillgång till ett gratis utbud av 17st tv-kanaler via Tele2. Vilka kanaler som ingår ser ni nedan.
Önskar man som hyresgäst att ha utökade kanaler, internet och/eller telefon beställer man detta via iTUX hemsida!
Kom ihåg att gör er beställning minst 2v innan inflyttningsdatum samt att säga upp abonnemanget i god tid då vissa leverantörer kan ha uppsägningstid på sina tjänster.
I vissa fastigheter, bland annat Pettersbergsgatan 14-20, erbjuder vi VLU, vilket innebär att du som hyresgäst har möjlighet att måla om, lägga nya golv eller byta köksluckor i din lägenhet.
Du kan antingen beställa arbetet från oss mot en tilläggskostnad på er hyra eller göra arbetet själv.
Väljer ni att utföra arbetet själv ska detta göras fackmannamässigt gjort och vi på Kvarnvreten ska få information om eventuell åtgärd innan det sker.
Kontakta receptionen för mer information, 021-470 87 40 alternativt via mejl info@kvarnvreten.se.
Nycklar till nya lägenheten hämtas ut hos Kvarnvreten på Vagnbodsvägen 3 efter kl 12.30 första vardagen enligt hyreskontraktet.
Medtag giltigt legitimation.
Vid bud ska både hyresgästen samt bud’s legitimation visas upp.
Obs! Viktigt att Du får och sparar kvittensen på alla utlämnade nycklar till nya lägenheten.
Önskar hyresgästen få nycklarna tidigare än inflyttningsdatumet hänvisas ni till att kontakta Kvarnvreten Fastighets AB, detta är inget som garanteras.
Samtliga nycklar (alla nycklar som Du kvitterade ut vid inflyttningen) skall lämnas in hos Kvarnvreten, Vagnbodsvägen 3, senast kl 12.00 första vardagen efter att hyreskontraktet gått ut.
Om inte samtliga nycklar lämnas in i tid kan Du bli skyldig att betala kostnaden för ett låsbyte.
Obs! Viktigt att Du får en kvittens på inlämnade nycklar.
Vi godkänner att en nyckelkvittering kan ske mellan tidigare och ny hyresgäst förutsatt att ni skriver en nyckelkvittens och bifogar en bild på samtliga nycklar/taggar med systemnumer synliga och mejlar till info@kvarnvreten.se.
Här finner ni en nyckelkvittens ni kan använda er av.
Tänk på att när ni överlämnar nycklarna till ny hyresgäst frånsäger ni er ansvaret från lägenheten och den nya hyresgästen tar över ansvaret.
Ska du säga upp ditt hyreskontrakt?
Bifoga bild på legitimation till samtliga personer som står med i hyreskontraktet.
Telefonnummer:
Tänk på att om lägenheten inte är välstädad, måste vi debitera Dig för städkostnaden!
Nedan finner ni exempel på vad som ska städas ordentligt:
- Kök
Spisens ovansida, Kokplattor, glöm inte kanterna, Utrymmet bakom spisen, Spisfläkt, kåpa och filter, Kryddhylla, Ugn, Plåtar, Galler, Värmeskåp. - Kyl, frys och sval
Avfrostning, håll dörrrarna öppna och låt det luftas, Rengöring. - Skåp, lådor och hyllor
Invändigt och utvändigt. - Övrigt i köket
Skafferi, Diskbänk, vask och skärbräda, Kakel, ta bort eventuell kakeldekor, Lampkupor, Eluttag och strömbrytare, Dörrar, dörrkarmar och dörröverkanter, Väggar och tak. Fönster, fönsterkarm och fönsterbänk. - Badrum
Handfat, glöm inte undersidan och röret, Kranar, Toaletter, in- och utsida, glöm inte kröken, Badkar, bakom badkarsfront, Rensa golvbrunn, Golv, Tvättställ, Badrumsskåp, Spegel, Ventiler, Lampkupor. - Övriga rum
Fönster, in-, utsida, mellan, Persienner, Värmeelement, glöm inte baksidan, Dörrar, Golv, Skåp, Garderober, hyllor, Eluttag, strömbrytare, Väggar, Tak. - Övriga utrymmen
Förråd, Garage.
Vi utför inga städbesiktningar i samband med utflyttningsdatumet utan det är den nya hyresgästen som ser över städningen och godkänner denna.
Är städningen bristfällig kan tidigare hyresgäst komma att bli debiterad för en kompletterings städning, då med en lägsta summa om 1500kr.
Vi ber er därav vara noggranna med städningen för att inte riskera att bli debiteringsskyldiga.
Som avflyttande hyresgäst ska Du visa lägenheten för de personer som får erbjudande om att flytta in efter Dig.
Detta ska ske under den första tiden efter er uppsägning kommit in till Kvarnvreten.
Vill ni inte visa lägenheten för eventuella intressenter kan ni ge Kvarnvreten godkännande att visa lägenheten utan eller med er närvarande.
Detta ska då informeras till Kvarnvreten direkt vid uppsägning av lägenheten.
Efter att lägenheten blivit uppsagd ska den besiktigas.
Detta görs 1-2 månader innan Ert utflyttningsdatum och görs även fast lägenheten är möblerad.
Ni är välkomna att närvara vid besiktningen.
Om du ej har möjlighet att närvara kan ni godkänna att vi använder oss utav nyckel och besiktigar lägenheten utan er.
Detta är då viktigt att ni meddelar oss i god tid innan besiktningen ska äga rum.
Ni kontaktas därefter om det är något som ni ansvarar för att åtgärda i lägenheten.
Tänk på att all utrustning som hör till lägenheten (innedörrar, hatthyllor, badrumsskåp, gardinstänger) måste finnas i lägenheten vid besiktningen.
Vid skador eller onormalt högt slitage på lägenheten kan Du bli ersättningsskyldig.
Har Du Andra Frågor?
Kontakta gärna oss! Du når oss på telefon, e-post eller genom att fylla i kontaktformuläret nedan.